שעות נוספות: על עבודה ו(אי) נחת

יום ב', 22.6.2015 בשעה 19:00

שיחה על מושג העבודה ומשמעותיו השונות: סביבותיו, מרחביו (הפיזיים והוירטואלים) ועל השינויים שכל אלו עוברים עם כניסתם המואצת של כלים דיגיטליים לתחומים רבים בחיינו. בין השאלות שיעלו – מה קורה ליחס בין פנאי ועבודה? למקומות עבודה? ליחסי העבודה? לעבודה בקבוצה? ולתגמול? כיצד שילוב ה"מכונה" משפיע על האדם ואלו תחושות ותגובות עולות אל מול תופעה זו?

רוברט אונגר ידבר על הצד המרחבי של עבודה ועל אספקטים שונים של נראות ותכנון מרחבים המשרתים עובדים. בין היתר ידון בהשתלטותם של תאגידי ענק בארה"ב על תכנון עירוני ואדריכלות, ערי כורי פחם באנגליה, ערים תעשייתיות בסין, תעשיית הרכב בדטרויט ועוד. בנוסף אונגר יראה כיצד עירוניות, ציבוריות וריבוי שימושים במרחב, עשויים להיות הפתרון שמיטיב עם כולם כולל המעסיקים.

רומי מיקולינסקי תדון במושג "אופטימיזציה" ותסקור אופנים שונים למעקב אחר העובדים ותנועותיהם כמו גם המוטיבציות השונות לשיפור היעילות. היא תציג כלים ומודלים שונים למדידה בכדי להראות כיצד סביבת העבודה משתנה בעקבות הדיגיטלי ותציע דרכים שונות וחינניות להתנגדות למעקב.

יהושע סימון ידבר על "עבודת הלם (Shockwork) ופוסט-פורדיזם" ויציג את ייצור היתר של העצמי ברשתות החברתיות כיום
מתוך פרספקטיבה היסטורית של הניסיונות הסובייטיים תחת סטלין לפרוץ מעבר לפורדיזם באמצעות "עבודת הלם".

תהל פרוש תשוחח על מבנה העבודה במאה-ה21 כפי שהיא משתקפת בספרות הישראלית.

על הדוברים:
אדר' רוברט אונגר, ממקימי קולקטיב אנייה, למד ומלמד במח' לארכיטקטורה בבצלאל ומנסה למצוא איזון בין שתי האהבות הגדולות שלו – הטבע והעיר. קולקטיב אנייה מאגד אדריכלים, מעצבים ואנשים מוכשרים מתחומים משיקים הפועלים לפתח אלמנטים של טבע בעיר לטובת האדם. הקולקטיב משתתף בפרויקטים אמנותיים, קהילתיים וטכנולוגיים, בין השאר בארטפורט, שבוע חדשנות ערים בת"א, מוסררה-מיקס, גינות קהילתיות וערב לילה לבן בת"א. פעילות הקבוצה מבוססת בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב המשמש שדה ניסויים לעשיית מקום (placemaking) ברוח של קיימות, שיתוף קהילה ועיצוב עירוני חכם דרך עבודה משותפת.

ד"ר רומי מיקולינסקי היא חוקרת, מרצה וכותבת. עבודת הדוקטורט שלה הוקדשה לזיכרון, טראומה וצילום ונכתבה בחוג לספרות אנגלית באוניברסיטת טורונטו, שם גם לימדה בחוג לתרבות חזותית. בין תחומי המחקר שלה נמנים עתיד הספרות והקריאה, השילוב בין מילים ודימויים, טקסטים וקודים, קהילות ויחידים בחברה המרושתת. בעבר עבדה במיזמי תוכן ואמנות רבים בישראל ובעולם ביניהם וואלה, קשת אינטראקטיב, אניבום, והיתה מנכ"לית מכון שפילמן לצילום. כיום היא מרצה במחלקה להיסטוריה ותיאוריה, בצלאל ועמיתת מחקר במרכז המצוינות LINKS I-CORE (למידה בחברה מקושרת).

יהושע סימון, מנהל ואוצר-ראשי של מובי-מוזיאוני בת ים הוא מקים ועורך-שותף של כתב העת "מעין", ושל עיתון האמנות "החדש והרע" ועורך "מערבון – מגזין חדש לקולנוע". עמית מחקר במרכז ורה ליסט לאמנות ופוליטיקה, ניו סקול, ניו יורק. בין הספרים שערך: (United States of Palestine-Israel (Sternberg Press, 2011), Ruti Sela: For The Record (Archive Books, 2015. ספרו "ניאומטריאליזם" (Sternberg Press, 2013) הודפס במספר מהדורות מאז ראה אור.

תהל פרוש היא משוררת, עיתונאית, אמנית מיצג וחוקרת של ספרות ישראלית. כיום היא תלמידת דוקטורט בחוג לספרות באוניברסיטת בן-גוריון. היא פעילה פוליטית ומקימת ועד העיתונאים של עיתון הארץ. שיריה התפרסמו, בין השאר, בכתבי העת "מטעם", "מאזנים", "מעין", "הו!" ו"כביש ארבעים". בשנת 2014 יצא לאור ספר שיריה הראשון, "בצע", בהוצאת מוסד ביאליק. חברה בקבוצת המשוררים "גרילה תרבות".