דור גז: האדם החולה של אירופה

05.03.2015 - 06.05.2015

תערוכת היחיד של דור גז במרכז לאמנות עכשווית בתל אביב מציגה את חלקו השני של פרויקט בשם “האדם החולה של אירופה”, המורכב מחמישה פרקים. חלקו הראשון של הפרויקט ("האדם החולה של אירופה: הצייר") מוצג בימים אלו במכון לאמנות עכשווית, לונדון (ICA). התערוכות כוללות עבודות במגוון מדיומים: וידיאו, מיצב, צילום, סקנוגרמות וסאונד.

"האדם החולה של אירופה" הוא מונח שנטבע בסוף המאה ה-19 בכדי לתאר את גסיסתה והתפוררותה של האימפריה העות'מאנית. גז עושה שימוש במונח זה בכדי לבחון את ההיסטוריה הצבאית של מספר מדינות במזרח התיכון דרך סיפורם האישי של אמנים שגויסו לצבא ונטלו חלק במלחמות שונות במהלך המאה העשרים. המלחמות הותירו בם את אותותיהן, והאמנים-חיילים פסקו ליצור.

התערוכה במרכז לאמנות עכשווית בתל אביב, "האדם החולה של אירופה: האדריכל" מתמקדת בסיפורו של כאמל פ’, סטודנט לאדריכלות, שעם סיום לימודיו גויס לצבא התורכי ושירת כחייל סדיר בתקופת מלחמת העולם השנייה. עבודת ווידיאו דו-ערוצית שתוצג בתערוכה מתמקדת בסדרה של 13 תצלומים ששרדו מסרט צילום של כאמל ב-1938. התצלומים מתעדים את אירועי "יום הניצחון" של הרפובליקה התורכית באנקרה בחודש אוגוסט של אותה שנה ואת הלווייתו של מנהיג הרפובליקה, כאמל אטאטורק שהתקיימה כמה שבועות לאחר חגיגות הניצחון.

דרך התבוננות על מבנים, מונומנטים וכיכרות, העבודה מתארת את התמורות הארכיטקטוניות שחלו בתורכיה עם המעבר מאימפריה לרפובליקה ומעותמאנים לתורכים. במקביל, נפרש סיפור חברות אינטימי בין כאמל למוחמד, המתועדים יחדיו בחלק מהתצלומים, ואת הערצתם של השניים לכאמל אטאטורק – מי שהוביל את מהפכת החילון בתורכיה.

התערוכה מציגה גם עבודות המתייחסות לאוסף תצלומים פרטי שכאמל פ’ אסף במהלך חייו. האוסף כולל אלפי תצלומים של גברים במדים (חיילים, שוטרים, צופים) בסיטואציות שונות: מצעדים צבאיים, הווי ממחנות צבא, אימונים בשטח, דיוקנאות קבוצתיים, תצלומי סטודיו, תצלומי זוגות ופורטרטים של יחידים.

התערוכה תינעל ב-6 במאי 2015.

דור גז הוא ראש המחלקה לצילום באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל. הציג תערוכות יחיד במוזיאונים ובחללי תצוגה בארץ וברחבי העולם, ביניהם: מוזיאון פתח תקוה לאמנות; מוזיאון תל אביב לאמנות; המרכז לאמנות עכשווית, בריסל; המרכז לאמנות עכשווית KW, ברלין; המוזיאון היהודי, ניו יורק; Mosaic Rooms, המרכז לאמנות ערבית, לונדון; Artspace, סן אנטוניו; מוזיאון רוז, בוסטון; ICA, לונדון, ועוד. כמו-כן הציג גז בתערוכות קבוצתיות רבות ביניהן: הביאנלה באיסטנבול; ביאנלה סאו פאולו; הביאנלה של מוסקבה; הביאנלה של בנין; הביאנלה בבודפשט. כמו-כן הציג ב-Palais de Tokyo, פריז; במוזיאון המטרופוליטן לצילום, טוקיו; במוזיאון MAXXI, רומא ועוד. גז הוא זוכה מלגת אורגלר למחקר מטעם אוניברסיטת תל אביב; זוכה פרס Perlmutter מטעם מוזיאון רוז, בוסטון; פרס האמן הבינלאומי מטעם Artpace, טקסס; ופרס BNL מטעם מוזיאון MAXXI, רומא. עד כה הופקו לדור גז 6 קטלוגים מקיפים על יצירתו, ובשנה הקרובה יראה אור ספרו הראשון כחוקר צילום וארכיונים, "אוריינטליזם טרום-ישראלי" בהוצאת רסלינג.

צילומי הצבה: יובל חי

התערוכה נתמכה בידי קרן נתן קאמינגס

nathancummings