טלי קרן : החותם הגדול
במיצבה ״החותם הגדול״, מזמינה טלי קרן את הצופים להיכנס לנעלי הנואמים המרכזיים במפגשי הפסגה השנתיים של הארגון האמריקאי נוצרים מאוחדים למען ישראל (CUFI), שנערכו בשנים 2015 ו-2016 בוושינגטון, ארצות הברית. בארגון, שהקים בשנת 2005 הכומר והמנהיג ג'ון הייגי (Hagee) מיליוני חברים נוצרים אוונגליסטיים, והוא נחשב לשדולה הפרו–ישראלית הגדולה בארצות הברית. חזון הארגון, המושתת על התפיסה שלפיה שליטה יהודית בארץ ישראל היא שלב הכרחי לקראת חזרתו של ישו כמשיח, מקשר בין נבואות של אחרית הימים לבין אירועים פוליטיים עכשוויים. לוועידתו השנתית מגיעים מדי שנה אלפי משתתפים והדוברים בו, פוליטיקאים מהמפלגה הרפובליקאית, חברי כנסת ישראלים, בכירים בארגון ומנהיגים דתיים, משלבים בנאומיהם טקסטים פוליטיים וציטוטים מן התנ"ך והברית החדשה.
המרכיב המרכזי של העבודה מבוסס על מכשיר הטלפרומטר: מסך הניצב מול הדובר (נשיא ארה"ב או, לחלופין, שדרן טלוויזיה) שעליו רץ טקסט המאפשר לדובר לנאום ברצף ולדבר ישירות אל הקהל או המצלמה. ב"חותם הגדול" יצרה האמנית מערכת הפעלה הנשענת על אופן הפעולה של הטלפרומטר ומרכיבה אותו מחדש באמצעות מסכים, צילומי וידיאו והנחייה קולית. הצופים מוזמנים לקחת חלק פעיל בוועידה אם רק יפסעו אל עבר "החותם הדחוי*”, ייגשו לדוכן הנואמים ויעקבו אחר ההוראות הנמסרות באוזניות. במקום לנתח את האירוע, לפרש אותו או לדבר אודותיו, האמנית מזמינה אתכם להרגיש לרגע כמו אחד הנואמים המרכזיים באירוע.
עבודה זו ממשיכה את עיסוקה של קרן ביחסי הגומלין בין אמנות, תעמולה, דת ופוליטיקה. באמצעות טכניקות ומדיומים שונים, היא מבקשת לבחון את המורכבות הפסיכולוגית וההיסטורית הוויזואלית של תפיסות אידיאולוגיות אפוקליפטיות בזיקתן לתהליכים פוליטיים ואת האופן שבו תהליכים אלו משפיעים על היחיד ועל הציבור.
* החותם הגדול או סמל ארצות הברית המוצג בתערוכה מבוסס על עיצוב שנדחה: ב-1776, הגישו תומס ג'פרסון ובנג'מין פרנקלין (שניים מן האבות המייסדים של ארצות הברית) הצעות לעיצוב החותם הגדול של ארצות הברית, חותם רשמי שלימים יופיע על אישורים ומסמכים של הממשלה. בהצעותיהם, מתוארות סצנות מספר שמות כאשר משה ובני ישראל מייצגים את ארצות הברית כעם הנבחר החדש, ואילו פרעה מייצג את האימפריה הבריטית ואת העולם הישן. בשתי ההצעות, הדימויים מוקפים בכיתוב: "מרד בעריצים הוא ציות לאלוהים". הצעותיהם של ג'פרסון ופרנקלין נדחו לטובת החותם המוכר היום שבמרכזו עיטם לבן–ראש.
טלי קרן (ילידת 1982, ירושלים) היא בוגרת החוג לאמנות באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ירושלים (2006) וסיימה בהצטיינות את התואר השני במחלקה לאמנות באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק (2016). עבודותיה הוצגו במוזיאונים וחללי אמנות בישראל, באירופה ובארצות הברית, בין היתר, במוזיאון היהודי, ניו יורק, בקונסטל שרלטונברג, קופנהגן, במרכז הישראלי לאמנות דיגטלית, חולון, במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, ובגלריה האנסן, ירושלים. בעבודותיה, קרן משתמשת בטכניקות ומדיומים שונים כדי לבחון תופעות פוליטיות בישראל ובארצות הברית ולעמוד על מורכבותן הפסיכולוגית, ההיסטורית והוויזואלית.
אוצרת: יעל מסר